Adverteer je met zoekwoordenadvertenties van Google Ads, dan heb je de laatste tijd wellicht berichten voorbij zien komen over Google Consent mode V2. Wat is dit precies? Ben je verplicht om hier gebruik van te maken? Wat zijn de consequenties als je dit niet regelt? En hoe doe je dat dan? In dit artikel leggen we het je uit.

Google consent mode tree online

Wat houdt Google Consent Mode in?

Consent Mode bestaat al enige tijd, maar medio 2024 wordt Consent Mode V2 gelanceerd en wordt het min of meer verplicht om hier gebruik van te maken. Kort gezegd stelt Google hiermee een nieuwe eis aan adverteerders: zij moeten de privacyvoorkeuren van bezoekers op hun websites duidelijk vastleggen om optimaal van Google-producten zoals Google Ads en Google Analytics gebruik te kunnen maken.

Je doet dit door middel van een cookiemelding waarin Google Consent Mode is geïntegreerd. Doe je dit niet, dan gaat Google er in de toekomst standaard vanuit dat jouw bezoekers géén akkoord hebben gegeven en verlies je belangrijke data van jouw websitebezoekers.

Hoe werkt Google Consent Mode?

Nog lang niet alle websites doen dit, maar website-eigenaren zijn verplicht om gebruikers via een cookie-banner toestemming te vragen voor verschillende soorten cookies:

Noodzakelijke Cookies: Essentieel voor de werking van de website, zoals het bewaren van items in je winkelmandje.
Voorkeuren: Niet essentieel, maar verbeteren de gebruikerservaring, zoals de voorkeur van de taal van de website.
Statistieken: Voor het verzamelen van statistische data, zoals met Google Analytics.
Marketing: Gebruikt voor marketingdoeleinden, zoals het laten zien van gepersonaliseerde advertenties.

Accepteert een gebruiker alle cookies? Dan is er natuurlijk niets aan de hand en kan de data gebruikt worden voor advertenties in bijvoorbeeld Google Ads.

Accepteert een gebruiker echter geen cookies? Normaal gesproken zou je dan dus ook geen data verzamelen. Google Consent Mode biedt hiervoor echter een oplossing: Indien de bezoeker geen toestemming verleent, stuurt de website cookievrije signalen (pings) naar Google’s servers. Deze anonieme signalen, die geen cookies gebruiken, helpen Google om de rapporten over conversies aan te vullen. Zo kan je dus nog steeds succesvolle campagnes draaien en relatief complete inzichten vergaren uit Google Analytics, zonder privacyregels te overtreden.

  • Heb je dus nog geen cookiemelding? Dan wordt het tijd om deze in te gaan stellen, inclusief Google Consent Mode V2.
  • Heb je wel al een cookiemelding? Dan dient deze uitgebreid te worden voor Google Consent Mode V2.

Waarom gaat Google over tot deze strengere privacyregels?

Google zelf wil natuurlijk het liefst zoveel mogelijk over gebruikers weten. Dat is hun verdienmodel. Vanuit overheden wordt er echter steeds meer druk gezet op techbedrijven als Google om privacy van internetgebruikers te waarborgen.

In het bijzonder heeft de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aanzienlijke invloed uitgeoefend op de regels voor het verzamelen van persoonsgegevens op websites. Het wordt dus steeds lastiger en risicovoller voor techbedrijven om volledige data te verzamelen. Hier komt de lancering van Google Consent Mode V2 uit voort.

Dé oplossing: implementatie Google Consent Mode met Cookiecode

Er zijn verschillende manieren om aan Consent Mode te voldoen. Voor onszelf en voor onze klanten werken wij samen met Cookiecode.nl. Dit is een Nederlandse aanbieder met een simpele, complete en bovendien betaalbare oplossing (nog geen tientje per maand). Met hun cookiemelding voldoet jouw website altijd automatisch aan alle AVG wetgeving en aan Google Consent Mode V2.

Tree Online is een officiële partner van CookieCode, we kunnen dit proces dus snel voor je in gang zetten. Wil je hier gebruik van maken of heb je vragen omtrent Google Consent Mode, neem gerust contact op!

 


Deel deze blog!