Succesvol online verkopen in 7 stappen - Tree Online

Wat moet je allemaal weten om jouw producten succesvol online te verkopen op Amazon? Hoe ga je aan de slag met Amazon? En waarom is nu juist het beste moment om jouw producten online te verkopen via Amazon?

Geschreven door Chelyssa | Datum: 6 juli 2020 | Categorieën: Amazon adverteren, Amazon Nederland, Amazon Quickstart pakket | Tags: Handleiding

In dit blogartikel geven we antwoord op al deze vragen. We leggen uit waarom je als ondernemer, juist in deze onzekere tijden, moet gaan inzetten op Amazon. En we geven je een handleiding waarmee je in 7 stappen zelf jouw producten succesvol online kunt gaan verkopen via amazon.nl. Van de keuze van welk Amazon verkoopaccount past bij jouw product tot aan het toevoegen van jouw producten op Amazon. Wij helpen je meteen aan de slag!

Inhoud verberg

Amazon marketplaces: een korte introductie

Voordat we ingaan op de 7 stappen geven we je een korte introductie over de geschiedenis van Amazon & de opkomst van Amazon marketplaces. Ook schetsen we de verwachtingen voor Amazon Nederland. Geen behoefte aan achtergrondinformatie of wil je gewoon meteen aan de slag? Spring dan door naar Stap 1: Doe onderzoek naar je product, de concurrentie & verkoopvoorwaarden!

Amazon’s succesvolle geschiedenis

De succesvolle geschiedenis van Amazon begint bij Jeff Bezos. Als afgestudeerde twintiger kon Bezos uit zijn computerkundige talenten op Wall Street niet voldoende bevrediging halen. Hij wilde niets anders dan een online boekhandel beginnen. Zijn baas was het daar echter niet mee eens en vertelde hem dat zijn plan niet zou werken. Bezos weigerde hiernaar te luisteren. Een jaar na de oprichting in 1994 lanceerde hij zijn online boekhandel onder de naam Cadabra, wat later veranderde naar Amazon. Dit deed hij vanuit zijn eigen garage in Seattle. Hier zette hij de eerste stappen naar het wereldwijde succes van Amazon.

Het bedrijf is sinds de lancering uitgebreid naar het Midden Oosten, Azië & Europa. Amazon is daardoor op bijna elk continent aanwezig, en wereldwijd op meerdere marketplaces beschikbaar. Naast de geografische uitbreiding heeft Amazon ook meerdere productuitbreidingen uitgerold. Bezos begon met de exclusieve verkoop van boeken, maar breidde het assortiment langzaam uit met CD’s & DVD’s, speelgoed, elektronica, kleding, schoenen & nog veel meer producten (CSP Staff, 2018; Quinn, 2015).

Deze uitbreidingen gingen vaak gepaard met samenwerkingen met andere bedrijven en de creatie van nieuwe diensten. Bekende voorbeelden hiervan zijn Amazon Prime (gratis levering van je bestelling binnen 1-2 dagen), Amazon Prime Video (online streamingdienst), Amazon Echo (smart speaker) & Amazon Go (boodschappen doen zonder je producten te scannen). In 2018 behaalde het bedrijf een van haar grootste mijlpalen. Op 4 september werd Amazon namelijk uitgeroepen tot de tweede “trillion dollar company” ter wereld, na Apple die dat in augustus had behaald.

Amazon is in 25 jaar uitgegroeid tot een wereldwijd bekend concept. Maar hoe is Amazon zo succesvol geworden en gebleven? De belangrijkste succesfactor van Amazon is dat het bedrijf zich steeds heeft neergezet als een glocal e-commerce platform, een platform die globaal producten aanbiedt en tegelijkertijd aanvoelt als een lokale marktplaats. In Amazon’s missie staat deze succesfactor centraal:

‘’We aim to be Earth’s most customer centric company. Our mission is to continually raise the bar of the customer experience by using the internet and technology to help consumers find, discover and buy anything, and empower businesses and content creators to maximise their success.

Om deze missie te vervullen speelt Amazon slim in op de markt, door concurrerende partijen dezelfde producten op haar platform aan te laten bieden. Dit zorgt ervoor dat Amazon haar prijzen zo laag mogelijk kan houden en alle voordelen aan haar klanten kan doorgeven. Ook beschikt Amazon over een zeer klantgerichte aanpak per doelgroep die ze met hun online marketplaces willen bereiken, zo ook voor Amazon Nederland.

De opkomst van Amazon marketplaces in Nederland

De laatste jaren zien we steeds meer een verschuiving in consumptiegedrag. Vroeger kocht men apart producten bij verschillende winkels, totdat er supermarkten kwamen die alle producten samen aanboden. De e-commerce volgt dezelfde lijn van ontwikkeling. Na de opkomst van webshops zien we namelijk dat de groeiende e-commerce markt langzaam maar zeker wordt overgenomen door marketplaces of marktplaatsen. Marketplaces zijn externe portalen waar webshops, merken of detaillisten hun producten te koop kunnen aanbieden. Bekende voorbeelden daarvan zijn Amazon, AliExpress, bol.com, Coolblue, wehkamp & Zalando.

Drie van deze marktplaatsen nemen een steeds groter deel van de groei op hun rekening: Amazon, AliExpress & bol.com. In de VS wordt al bijna de helft van alle omzet binnen de e-commerce wereld gegenereerd door Amazon. Amazon is echter niet alleen de grootste online marketplace van de VS, maar ook in West-Europa. In 2018 was Amazon in Duitsland de nr. 1 e-commerce verkoper, met een omzet van ongeveer 11 miljard dollar. De tweede en derde plek waren voor Otto & Zalando, met een omzet van ongeveer 3,8 en 1,7 miljard dollar. Waar Amazon.de in Duitsland één zesde (17%) van de markt bezat was dat bij bol.com, de toenmalige nr. 1 webwinkel in Nederland, slechts 4,5%. Dit laat zien wat voor macht Amazon toen al had als online marketplace, en dat alleen al in Duitsland.

Deze machtsverschuiving zie je ook in Nederland in rap tempo ontwikkelen. Zo heeft Amazon Google eind 2019 al ingehaald als het gaat om het aantal maandelijkse zoekopdrachten naar producten binnen Duitsland. Dit betekent dat méér consumenten producten via Amazon zoeken in plaats van Google. Sinds 10 maart 2020 is Amazon in Nederland een feit. Voor Nederlandse consumenten stond de introductie van de webwinkel meteen gelijk aan een grotere productkeuze, scherpere prijzen en snellere leveringen.

De verwachting dat Amazon ook in Nederland de nr. 1 e-commerce positie gaat bemachtigen is geen grote verrassing. Voor ondernemers wordt het daarom cruciaal om in te gaan zetten op online verkopen via Amazon naast Google Shopping. Zo krijg je namelijk de kans om jouw unieke producten te verkopen aan een breed publiek!

Online verkopen op Amazon: waarom is dat juist nu een verstandige keuze?

Voor ondernemers is dit het perfecte moment om bestaande (en nieuwe klanten) te bereiken met unieke producten. Hoe zijn we hier zo zeker van? Consumenten hebben namelijk wereldwijd, door de invoeringen van maatregelen tegen het coronavirus, zoveel mogelijk moeten thuisblijven & thuis moeten werken. Dit heeft als gevolg gehad dat mensen veel meer online winkelen, en dit toenemend op Amazon marketplaces hebben gedaan. Er werden niet alleen veel multimedia artikelen verkocht (zoals laptops, scherm monitoren & webcams), maar ook sportartikelen, games en essentiële producten zoals toiletpapier & thermometers (Retail Detail).

Als ondernemer heb je ongetwijfeld de gevolgen van deze ontwikkelingen gevoeld. Amazon kan jou op de korte & middellange termijn helpen om de afzetmarkt van je unieke producten te vergroten. Online verkopen op Amazon heeft echter een paar voor- en nadelen:

Ben je ervan overtuigd dat online verkopen op Amazon de volgende stap is voor jouw bedrijf, en wil je het helemaal zelf aanpakken? Lees dan snel verder om erachter te komen hoe je in 7 stappen jouw producten succesvol online op Amazon kunt verkopen!

  • Je kunt je omzet flink vergroten door de naamsbekendheid van Amazon

  • Je hebt de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden naar meerdere landen

  • Je kunt ervoor kiezen om je producten te opslaan in Amazon’s internationale distributiecentra

  • Je hebt veel tijd & kennis nodig om een Amazon verkoopaccount correct op te kunnen zetten

  • Er is een kans dat er hoge concurrentie is op Amazon bij het product dat je verkoopt

  • Je moet kunnen voldoen aan Amazon’s strenge regels & hoge eisen

Spreekt online verkopen op Amazon je aan, maar wil je toch een Amazon expert inschakelen?

Wij helpen je van A tot Verkoop!

Stap 1: Doe onderzoek naar je product, concurrentie & verkoopvoorwaarden

Welk product wil je aan welke Amazon klantengroep gaan verkopen? Wat voor concurrentie kun je verwachten? En welke verkoopvoorwaarden wil je aan je Amazon klanten bieden? Om bij stap 2 het juiste Amazon verkoopaccount voor jouw product te kiezen moet je deze vragen kunnen beantwoorden. Je wilt namelijk vooraf weten waar je kansen liggen en waar je doelgroep op zoekt. We helpen je daarom bij de keuze van je verkoopproduct, het onderzoek naar de vraag & doelgroep van je product en het vaststellen van jouw unieke verkoopprijs en leveringsvoorwaarden.

Tip: Maak een document aan waarin je per stap je keuzes bijhoudt

We raden je aan om, voordat je het stappenplan begint, een document aan te maken waarin je je keuzes per stap bijhoudt. Zo hou je vanaf het begin overzicht over jouw persoonlijke Amazon strategie om succesvol online te verkopen. Ook kun je bij de latere stappen links naar andere bestanden invoegen, waarin je je merk beschrijvingen, verkoopprijzen, product listings & foto’s verzamelt.

Kies welk soort product je gaat verkopen op Amazon

Mede door het coronavirus worden er veel meer producten verkocht op amazon.nl en zijn er dus meer kansen voor ondernemers. De keerzijde hiervan is dat je als nieuwe Amazon verkoper een uniek product moet aanbieden om echt op te kunnen vallen. Weet je zeker dat je product uniek genoeg is om op Amazon te verkopen? Dan kun je kiezen om te gaan verkopen op Amazon. Er zijn twee soorten producten die je op Amazon kunt verkopen: bestaande merkproducten & eigen merkproducten.

Bestaande merkproducten 

Stel je hebt een winkel of groothandel met bestaande merkproducten en je wilt je voorraad extra pushen. Dan is Amazon het kanaal om daarvoor in te zetten. Omdat je bestaande merkproducten wilt gaan aanbieden is de kans daarnaast groot dat je zelf geen product listings hoeft te schrijven. Dit heeft de hoofdleverancier vaak al voor je gedaan. Bij het toevoegen van bestaande merkproducten aan Amazon hoef je dus alleen de GS1 barcode of EAN-code van je producten en je concurrerende verkoopprijs in te vullen!

Eigen merkproducten

Als je jouw eigen merkproducten, oftewel private label producten, online wilt gaan verkopen ben je bij Amazon aan het juiste adres. Omdat je de hoofdleverancier bent kun je zelf product listings aanmaken, met alle kenmerken, informatie & kwaliteit productfoto’s die jij wilt publiceren. Als hoofdleverancier heb je hiermee het voorrecht om de marktprijs voor je product (& mogelijke toekomstige concurrenten) vast te stellen. Dit komt omdat jij de enige bent die een specifiek product met een unieke EAN-code verkoopt.

Een ander voordeel van het verkopen van je eigen merkproducten is dat je via Amazon Seller Central veel invloed hebt op je merkreputatie. Je hebt ten eerste zelf invloed op de klantenservice, aangezien gebruikers vragen kunnen stellen die je meteen kunt beantwoorden vanuit je Amazon Seller Central account. Daarnaast kun je klanten na de verkoop van een product vragen om een review achter te laten. Met de verkoop van je eigen merkproducten maak je ook nog een grotere kans om de Buy Box te winnen!

Amazon Buy Box

Zodra een nieuw product wordt aangeboden op Amazon is er een kans dat er meerdere leveranciers dit product al aanbieden. Als je bestaande merkproducten wilt gaan verkopen ga je moeten concurreren voor de Amazon Buy Box. Wanneer een klant namelijk besluit om een product te bestellen, wordt hij of zij in de Buy Box automatisch geleid naar de aanbieder met de beste deal. Natuurlijk heeft de klant altijd de keuze om te bekijken welke andere aanbieders er zijn, maar de meeste klanten volgen blindelings de Buy Box aanbeveling.

Amazon Buy Box - Tree Online

Maar hoe werkt de Buy Box precies? Wanneer er meerdere leveranciers zijn voor een product kiest Amazon standaard de beste aanbieder voor de Buy Box. Dit doet Amazon onder andere op basis van de verkoopprijzen, verzendingsmethodes & reviews van het product van alle aanbieders. Om in aanmerking te komen voor de Buy Box moet je minimaal aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je verkoopt nieuwe producten.
  • Je hebt voldoende voorraad van jouw producten & ze zijn beschikbaar.
  • Je hebt de “eligibility status” voor de Buy Box. Dit kun je checken in je Amazon Seller Central account door te klikken op “Prestaties” en je accountstatus te bekijken.

Er zijn daarnaast drie hoofdfactoren die je kansen om de Buy Box te winnen flink vergroten: de verkoopprijs, verzendtijd & verzendmethode van je product. Amazon kiest jou eerder uit als hoofdaanbieder met een concurrerende totaalprijs, in combinatie met een snelle & vooral consistente verzendtijd van je product. Daarnaast heb je voorrang op andere aanbieders als je Fulfillment by Amazon als standaard verzendingsmethode gebruikt. Bij stap 2 gaan we verder in op opslag- & verzendingsmethodes.

Onderzoek of er vraag is naar je product & of er concurrentie is op Amazon

Je hebt gekozen welk soort product je wilt gaan verkopen. Nu moet je bepalen of er ook daadwerkelijk vraag is naar je product & de bijbehorende productcategorie. Je verkoopverwachtingen baseer je ten eerste op het aantal producten die je zelf al verkoopt en die van je concurrentie op Amazon. Ten tweede raden we je aan om te kijken naar het aantal reviews van het product dat je wilt gaan verkopen & de aard daarvan. Je kunt onderzoek doen naar de potentie van je product met Junglescout & Helium10. Deze tools zijn gespecialiseerd in het vinden van producten met een hoge vraag, het vaststellen van zoekwoorden of keywords met hoge posities & het beoordelen van je kansen op de Amazon markt.

Bedenk jouw verkoopprijs & leveringsvoorwaarden

Tot slot stel je de verkoopprijs en leveringsvoorwaarden van je product vast. Als je het geselecteerde product al op een ander verkoopkanaal verkoopt, bijvoorbeeld via een webshop, hoort de Amazon verkoopprijs overeen te komen met de verkoopprijs op het andere verkoopkanaal. Toch moet je verkoopprijs in verhouding zijn met de verkoopprijzen van concurrenten, voornamelijk als het gaat om het verkopen van bestaande merkproducten.

Naast het vaststellen van je verkoopprijs moet je ook tijd besteden aan het opstellen van je exclusieve leveringsvoorwaarden. Je levertijd, de verzendkosten van je gekozen Amazon marketplace en je unieke klantenservice belofte laten namelijk jouw product opvallen tussen alle andere Amazon aanbieders. Heb je deze stappen allemaal succesvol doorlopen? Dan kun je door naar stap 2, waar je gaat bepalen welk Amazon verkoopaccount en welke verzendingsmethode het beste past bij jouw product!

Nog sneller zelf aan de slag als Amazon verkoper?

Met onze infographic heb je de 7 stappen om succesvol online te verkopen altijd bij de hand! Je hoeft alleen nog maar je naam & e-mailadres in te vullen om de volledige infographic te downloaden. Dus waar wacht je nog op?

Stap 2: Bepaal welk Amazon verkoopaccount & welke verzendingsmethode het beste past bij jouw product

Jouw Amazon verkoopaccount en verzendingsmethode moeten niet alleen passen bij jouw product, maar moeten ook passen bij jouw bedrijfsvoering. Voordat je een verkoopaccount aanmaakt, is het dus handig om te weten hoe jij jouw producten kunt aanbieden via Amazon. Amazon biedt niet alleen zelf direct producten aan, maar ook die van andere verkopers of wederverkopers. Amazon heeft daarom twee verschillende verkoopplatforms: Amazon Seller Central en Amazon Vendor Central.

Amazon Seller Central verkoopaccount

Met een Amazon Seller Central verkoopaccount kun je als derde partij jouw producten aanbieden op Amazon. Als Amazon Seller ben je in staat om bestaande merkproducten & eigen merkproducten aan te bieden. De enige vereiste om een Amazon Seller Central verkoopaccount te kunnen openen is dat je een geregistreerde ondernemer bent.

Als je een Amazon Seller account aan gaat maken heb je de keuze uit een individueel verkoopplan en een professioneel verkoopplan. Het belangrijkste verschil tussen de twee is de maandelijkse uitgave. Bij een individueel verkoopplan betaal je €0,99 per verkocht product, en bij een professioneel verkoopplan betaal je standaard €39 per maand. De onderstaande vergelijkingstabel biedt een overzicht van alle verschillen en overeenkomsten tussen de twee verkoopplannen. Naast deze standaard kosten betaal je, afhankelijk van je productcategorie, verwijzingsvergoedingen aan Amazon.

Bij het maken van een Amazon Seller Central account biedt Amazon jou de keuze tussen twee opslag- & verzendingsmethodes: Fulfillment by Amazon en Fulfillment by Merchant.

Fulfillment by Amazon (FBA) 

Kies je voor Fulfillment by Amazon? Dan wordt jouw voorraad aan producten rechtstreeks opgeslagen in één of meerdere van de distributiecentra van Amazon. Als er een aankoop vanuit Amazon door de consument wordt gedaan, kan Amazon jouw product(en) rechtstreeks vanuit één van haar Fulfillment Centers naar deze klant verzenden. Je kunt zelfs Amazon al jouw producten laten verzenden met Multi-Channel Fulfillment. Dit kan via elk platform waarop je klant jouw producten koopt. Tenslotte kun je met de FBA Revenue calculator vooraf al een kostenvergelijking maken van al je transport-, opslag- & verzendingskosten.

Fulfillment by Merchant (FBM) 

Wil je zelf de touwtjes in handen hebben? Of verkoop je giftige & gevaarlijke producten die, bij verplaatsing, opslag of verzending, een risico kunnen vormen voor de gezondheid en veiligheid van je klanten? In het laatste geval wordt er dan aangeraden om orders zelf af te handelen, en zelf de producten te verzenden naar jouw klanten met het Fulfillment by Merchant programma. Als je kiest voor FBM kun je daarnaast je producten zonder extra btw-kosten in andere EU landen verkopen (tot €100.000 omzet per jaar).

In de onderstaande infographic hebben we de belangrijkste kenmerken van Amazon FBA & FBM voor je op een rijtje gezet:

Amazon Vendor Central verkoopaccount

Met een Amazon Vendor Central verkoopaccount verkoop je je producten rechtstreeks aan Amazon. Dit houdt in dat je een inkoopprijs afspreekt met Amazon, waarna Amazon jouw producten in voorraad neemt om deze zelf door te verkopen. Het voordeel hiervan is dat je zelf géén voorraad hoeft te hebben en dat Amazon standaard alles regelt als een klant jouw product bestelt. Van order tot verzending.

Om een Amazon Vendor Central verkoopaccount op te kunnen stellen moet je een directe uitnodiging krijgen van Amazon. Om in aanmerking te komen voor een uitnodiging moet je minstens voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je hebt een geregistreerd Amazon Seller account.
  • Je verkoopt op consistente wijze je producten (in persoon, via Amazon Seller Central of een webshop).
  • Je kunt goede en stabiele omzetten aantonen.
  • Je website heeft met organische resultaten een hoge positie op Google.
  • Je hebt een hoge conversie op je website of webshop.
  • Je hebt een lage bounce rate voor je producten.
  • Je hebt consistent verkeer naar je socialmediakanalen.

Als Amazon Vendor worden je producten automatisch aangeboden met een Amazon Prime label. Dit label biedt vele voordelen voor Amazon Prime klanten. Voor slechts €2,99 per maand worden je aankopen gratis en snel binnen één tot twee dag(en) bezorgd, profiteer je van gratis games & kun je onbeperkt exclusieve Amazon muziek, series & films streamen.

In de onderstaande infographic zijn de belangrijkste verschillen & overeenkomsten van een Amazon Seller Central en een Amazon Vendor Central verkoopaccount voor je verzameld:

Adverteren op Amazon met een Amazon Seller Central of Amazon Vendor Central verkoopaccount

Met zowel het professionele Amazon Seller Central als het Amazon Vendor Central verkoopaccount heb je toegang tot verschillende Amazon marketing tools. Deze tools zijn verzameld op het Amazon Advertising platform. Maar om toegang te hebben tot alle functies van Amazon Advertising moet je voldoen aan de volgende drie voorwaarden:

  1. Je moet als actief merk geregistreerd zijn bij BOIP of EUIPO.
  2. Je moet verifieerbaar aan kunnen tonen dat je de eigenaar van het merk of een gemachtigde persoon bent.
  3. Je moet geregistreerd zijn bij Amazon Brand Registry (dit kan alleen met een Amazon Seller Central professioneel of Amazon Vendor Central account)

Door je merk te registeren bij Amazon Brand Registry bescherm je je merk, kun je merkfraude tegengaan & je klanten van extra informatie voorzien over je merk. Je hebt na registratie namelijk ook de mogelijkheid om advertentie tools zoals Enhanced Brand Content, Sponsored Brands en de Brand Dashboard te gebruiken. Bij stap 6 bespreken we meer over de verschillende advertenties waar je met Amazon Advertising toegang tot hebt.

 

Stap 3: Open een Amazon Seller Central verkoopaccount op één van de Amazon marketplaces

Om een Amazon Vendor Central account te openen moet je dus een directe uitnodiging krijgen van Amazon. Het openen van een Amazon Seller Central account is daarmee een logischere keuze. In het onderstaande stappenplan nemen we je mee in alle fases van het opzetten van een Amazon Seller Central account, en geven we je tussendoor handige tips!

Je moet natuurlijk wel eerst kiezen op welke Amazon marketplace je je producten gaat verkopen. De meest logische keuze is om dit op Amazon Seller NL te doen, maar het is ook mogelijk om je aan te melden bij één van de andere vijf Europese Amazon marketplaces:

Let op: Je mag slechts één Amazon Seller Central account hebben per merk

Hou rekening met het feit dat je als bedrijf slechts één Amazon Seller Central account mag hebben. Let daarom goed op Amazon’s voorwaarden voor het opzetten van een verkoopaccount binnen Europa. De keuze om op een Amazon marketplace te gaan verkopen baseer je natuurlijk op waar je bedrijf werkzaam is en welke geografische doelgroepen je wilt bereiken. Maar deze keuze baseer je ook op de verkoopcriteria die het beste bij jou passen.

Om een Amazon Seller Central account aan te maken doorloop je 10 stappen. Deze stappen doorloop je standaard, ongeacht voor welke Amazon marketplace je kiest! In het onderstaande stappenplan zie je het voorbeeld voor het aanmaken van een Amazon Seller Central account op Amazon Seller Nederland! Als je meer uitleg wilt over het opzetten van een account op één van de andere vijf Europese Amazon marketplaces, kun je ook Amazon Seller University raadplegen.

1. Ga naar Amazon Services Nederland

Om een Nederlandse Amazon Seller Central account te openen gaan we naar Amazon Services Nederland. Bovenaan de pagina zie je een banner met informatiecategorieën en twee aanmeldknoppen voor het Amazon Seller Central account.

Amazon Services Nederland homepagina

2. Maak een keuze tussen een individueel of professioneel verkoopplan

Als je verder naar beneden scrolt krijg je meer informatie over Amazon Seller Central en de voordelen voor de verkoper, met tot slot een derde oproep om je verkoopaccount aan te maken.

Onderaan de pagina, onder de derde aanmeldknop, staat een checkbox standaard aangevinkt. Deze checkbox zorgt ervoor dat je met een professioneel verkoopplan automatisch kan verkopen op alle Europese Amazon marketplaces.

Als je je producten alleen op Amazon Nederland wilt verkopen verwijder je het vinkje. Als je alleen een paar producten te koop hebt, kun je je aanmelden voor een individueel verkoopplan door op “Meld je aan om een Individuele Verkoper te worden” te klikken.

Klik als je klaar bent bovenaan of onderaan de pagina op “Begin met verkopen”.

Word vandaag verkoper op Amazon Nederland 2

3. Stel de inloggegevens van je account in 

Hiermee wordt je automatisch doorgestuurd naar de inlogpagina van Amazon Seller Central Nederland. Hier kun je ervoor kiezen om in te loggen op een bestaand account of een nieuw account aan te maken.

Je mag geen al aan Amazon gekoppeld e-mailadres gebruiken om een nieuw Amazon Seller Central account aan te maken. Amazon verplicht je hier dus om een nieuw account aan te maken. Dit doe je door op “Je Amazon-account aanmaken” te klikken.

Inloggen op Amazon Seller Central Nederland

 

Je krijgt dan een nieuw scherm te zien, waarop je je voornaam & achternaam, het officiële e-mailadres van je bedrijf en een wachtwoord naar keuze moet invullen.

Bij het invullen van je accountnaam & e-mailadres moet je erop letten dat deze overeenkomen met je persoonsgegevens. Amazon zal namelijk meerdere keren verifiëren of jij gemachtigd bent om een account aan te maken namens jouw bedrijf. Als deze gegevens niet overeenkomen, krijg je geen verificatie voor het Amazon account!

Als je hebt gecheckt of de gegevens die je hebt ingevuld kloppen, kun je op “Je Amazon-account aanmaken” klikken.

Account aanmaken op Amazon Seller Central Nederland

4. Verifieer je account met je e-mailadres

Zodra dat gedaan is krijg je een puzzel te zien die je moet oplossen, om te laten zien dat je geen robot bent. Vul de reeks van letters en cijfers die je ziet in en druk dan op “Doorgaan”.

Bevestig je identiteit tijdens de registratie op Amazon Seller Central Nederland 2

Na het invullen van de reeks krijg je een bevestigingsmail waarmee je het account kunt activeren. In deze e-mail staat een activeringscode, deze code heb je nodig om het account te valideren. Het kan voorkomen dat de bevestigingsmail terechtkomt in je spambox, check deze daarom als je de e-mail niet direct kan vinden.

Controleer je nieuwe Amazon Seller Central account met je activeringscode 2

Kopieer de code en voeg deze in. Nadat je de code hebt ingevuld druk je op “Amazon-account maken” om verder te gaan.

Verifieer je e-mailadres voor je Amazon Seller Central verkoopaccount 2

5. Vul je bedrijfsgegevens in

Na het verifiëren van je verkoopaccount is het tijd om je bedrijfsgegevens in te voeren. Je wordt gevraagd om je zakelijke informatie, mobiele telefoonnummer, belastbare creditcard & persoonlijke id-gegevens bij de hand te houden voor een snellere registratie.

Als eerste kun je aangeven in welk land je bedrijf is gevestigd. Daarna kun je aangeven wat voor type bedrijf je hebt: een eenmanszaak, staatsbedrijf, beursgenoteerd bedrijf, particulier bedrijf, liefdadigheidsinstelling of je kan aangeven dat je geen bedrijf hebt. Wij vullen in dit voorbeeld een eenmanszaak in. Als laatst kun je de handelsnaam van je bedrijf invullen. Dit is de naam waaronder je bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK).

Als je zeker weet dat je al je gegevens kloppen & je akkoord gaat met Amazon’s voorwaarden, kun je onderaan klikken op “Akkoord en doorgaan”.

Bedrijfsgegevens invullen tijdens het registratieproces

Je komt dan op een nieuw scherm terecht, waar je het (bedrijfs)adres, KVK-registratienummer en de volledige naam van de primaire contactpersoon moet invullen. Ook hier is het belangrijk dat je de volledige naam van de primaire contactpersoon invult, anders kan Amazon je account niet verifiëren.

Als je alle gegevens hebt ingevuld kun je onderaan klikken op “Opslaan en doorgaan”.

Bedrijfsgegevens invullen tijdens het registratieproces 2

6. Vul je persoonlijke gegevens in 

Na het invullen van je bedrijfsgegevens vul je de persoonlijke gegevens van de primaire contactpersoon in. Je wordt gevraagd om het land van staatsburgerschap, geboorteland, geboortedatum, woonadres & telefoonnummer van de primaire contactpersoon in te voeren.

Als de primaire contactpersoon niet dezelfde persoon is als de eigenaar van het bedrijf, moet je de gegevens van alle begunstigde eigenaren van het bedrijf invullen. Een begunstigde eigenaar is een persoon die eigenaar is van een bedrijf, of een bedrijf beheert via direct eigenaarschap of indirect eigenaarschap. Deze persoon heeft meer dan 20% van de aandelen of stemrecht binnen het bedrijf, of heeft als natuurlijk persoon op een andere manier invloed op het management van een bedrijf.

Zodra je al deze gegevens hebt ingevuld, moet je het vakje onderaan de pagina aanvinken om te bevestigen dat je alle begunstigde eigenaren hebt toegevoegd. Daarna kun je onderaan op de knop “Opslaan en doorgaan” klikken.

Vul je persoonlijke gegevens in op Amazon Seller Central

7. Vul je betaalgegevens in 

Na het invullen van je bedrijfsgegevens & persoonlijke gegevens is het tijd om je betaalgegevens in te vullen. Amazon accepteert hier alleen creditcardgegevens.

Dit is zo ingesteld, zodat de maandelijkse abonnementskosten automatisch kunnen worden afgeschreven van je creditcardrekening, zelfs wanneer je geen producten hebt verkocht. Zodra je account is opgezet kun je ook je bankgegevens doorgeven, waarop ze de betalingen later zullen storten.

Als je gegevens kloppen klik je onderaan op “Opslaan” & daarna op “Opslaan en doorgaan”.

Vul je betaalgegevens in op Amazon Seller Central

8. Lever aanvullende informatie voor Amazon 

Amazon kan besluiten om aanvullende informatie op te vragen. Ze kunnen vragen om bewijsstukken zoals een legitimatiebewijs, KVK-registratie, organogram, notariële stukken en/of bankafschriften. Als dat het geval is wordt je hiervan op de hoogte gebracht door Amazon.

Als Amazon je vraagt om bewijsstukken online aan te leveren, moeten al je documenten actueel & goed leesbaar zijn. Je moet je persoonsgegevens hier dus niet afschermen of doorstrepen, en je documenten moeten een hoge beeldkwaliteit hebben. 

Nadat je deze gegevens hebt aangeleverd kun je doorgaan naar de volgende stap, door onderaan de pagina op “Opslaan” & “Opslaan en doorgaan” te klikken.

9. Vul je winkelnaam in

Je kunt bij deze laatste stap je winkelnaam op Amazon invullen. Je winkelnaam hoeft niet hetzelfde te zijn als je bedrijfsnaam. Zorg er wel voor dat je winkelnaam herkenbaar is & zoveel mogelijk overeenkomt met je winkelnamen op je andere verkoopplatforms. Zo kunnen je (Amazon) klanten je producten & je merk blijven herkennen.

Nadat je deze gegevens hebt ingevuld kun je je registratie voltooien door onderaan de pagina op “Begin met producten vermelden” te klikken.

Vul je winkelnaam in op Amazon Seller Central

10. Stel tweestapsverificatie in voor je account 

Nadat je je registratie hebt voltooid, verplicht Amazon je om je account extra te beveiligen met tweestapsverificatie. Hiermee zorg je ervoor dat er geen ongeautoriseerde toegang tot je Amazon verkoopaccount plaatsvindt. Klik hiervoor op “Tweestapsverificatie inschakelen”.

Tweestapsverificatie inschakelen op Amazon Seller Central

Bij het instellen van een tweestapsverificatie heb je twee keuzes: verificatie via je telefoon (in de vorm van een sms-bericht of een telefoontje) of verificatie via een externe app (in de vorm van een melding of eenmalige code in de app).

Tweestapsverificatie instellen op Amazon Seller Central

Wij raden je aan om Google Authenticator te gebruiken. Deze verificatie app werkt snel & gemakkelijk, en is automatisch in te stellen door een QR-code te scannen. Je kunt Google Authenticator vinden in de App Store en de Google Play Store. Hulp nodig bij het installeren & instellen van de app? Bekijk dan Google‘s supportpagina over het instellen van Google Authenticator.

Nadat je de app hebt ingesteld ben je klaar met het opzetten van je Amazon Seller Central account! Als alles is gelukt heb je nu volledige toegang tot je Amazon dashboard. Hier zie je een overzicht van je bestellingen, betalingen en je nieuwsberichten.

Amazon Seller Central dashboard

Optioneel: Voeg admins toe aan je Amazon account

Je kunt ook gebruikers toevoegen aan je Amazon account. Dit doe je door, vanuit je Amazon Seller Central dashboard, rechtsboven op “Instellingen” te klikken. Hier kun je in het uitklapmenu klikken op “Gebruikersmachtigingen”.

Admins toevoegen aan Amazon Seller Central

Op het volgende scherm kun je nieuwe gebruikers toevoegen door hun voornaam, achternaam & e-mailadres in te vullen. Als je een gebruiker succesvol hebt toegevoegd, komen ze op de lijst van huidige gebruikers. Van deze gebruikers kun je de machtigingen beheren en verwijderen.

Gebruikersmachtigingen toevoegen aan Amazon

Wil je persoonlijk advies over jouw Amazon strategie? 

Neem dan contact met ons op! Als Amazon specialist helpen we jou graag van A tot Z! 

Of dat nou gaat om het correct opzetten & instellen van jouw Amazon verkoopaccount, of effectief adverteren op Amazon.

Bekijk onze werkwijze om samen voor succes te gaan!

Stap 4: Voeg jouw producten toe aan Amazon Seller Central 

Je hebt je Amazon account ingesteld voor gebruik. De volgende stap is om je assortiment toe te voegen aan Amazon. We laten je stap voor stap zien hoe je bestaande merkproducten en eigen merkproducten kunt toevoegen aan je Amazon Seller Central account.

Wil je meteen door naar het stappenplan waarmee je je eigen merkproducten kunt verkopen op Amazon? Spring dan door naar Eigen merkproducten toevoegen aan Amazon Seller Central.

Bestaande merkproducten toevoegen aan Amazon Seller Central

Als je bestaande merkproducten gaat toevoegen is de kans groot dat een andere Amazon Seller of Amazon Vendor al een product listing heeft geschreven. Dit betekent in de meeste gevallen dat je alleen de EAN-code van je product hoeft in te voeren en jouw unieke verkoopvoorwaarden hoeft door te geven. Maar hoe doe je dat precies? Dat laten we je zien in het onderstaande stappenplan:

1. Navigeer op Amazon Seller Central naar “Een product toevoegen”

Vanuit je Amazon Seller Central dashboard navigeer je naar “Voorraad”, waarna je klikt op “Een product toevoegen”.

Een product toevoegen aan Amazon

2. Voer de EAN-code, productnaam of merknaam van je product in op Amazon

Je komt dan op het onderstaande scherm terecht. Vanuit hier kun je bestaande product listings ophalen door de EAN-code, productnaam of merknaam van je product in te voeren. Als het product niet voorkomt in Amazon’s catalogus, moet je toch zelf een product listing aan gaan maken. Spring hiervoor door naar Eigen merkproducten toevoegen aan Amazon Seller Central.

Als het product wel al voorkomt in Amazon’s catalogus zal de bijbehorende product listing, nadat je hebt geklikt op het zoekicoontje, automatisch op het scherm verschijnen.

Producten vinden in Amazon's catalogus

3. Kies de juiste product listing

Hier kies je de juiste product listing door eerst het product te vinden dat je wilt verkopen. Je zoekt hiervoor het juiste hoofdproduct, waarna je rechts op “Variaties weergeven” drukt.

Kies de juiste productlisting

In het uitklapscherm zie je meerdere variaties die je kunt verkopen. Om een variatie te verkopen klik je rechts op “voorwaarde selecteren” om aan te geven in welke staat je jouw product wilt verkopen: nieuw of tweedehands. Daarna bekijk je of er beperkingen zijn voor het product door te klikken op “Beperkingen tonen”.

Als je de juiste product listing en productvariatie hebt gekozen, kun je klikken op “Verkoop deze variatie”.

Kies de juiste verkoopvariatie

4. Vul de product listing aan met jouw unieke verkoopvoorwaarden

Nadat je de juiste product listing hebt geselecteerd kun je deze aanvullen met jouw verkoopvoorwaarden. Als eerst voer je de belangrijke informatie van je product in.

Klik als je dit hebt volledig hebt ingevuld bovenaan op het tabje “Variaties”.

Vul belangrijke informatie in

Als je een identiek product hebt in meerdere formaten of kleuren hoef je deze variaties niet apart in te voeren. Hiervoor kun je de optie “Variaties thema” inzetten. Als je kleurvariaties wilt toevoegen, moet je later ook een afbeelding toevoegen voor elke kleur van je product.

Nadat je deze gegevens hebt ingevuld ga je bovenaan naar het tabje “Aanbieding”.

Vul je verkoopvariaties in

Op dit nieuwe scherm kun je je SKU verkoper naam, verkoopprijs, voorraadaantallen & de staat waarin jouw producten zich bevinden doorgeven. Ook geef je door welke opslag & verzendingsmethode jij in gaat zetten: Fulfillment by Merchant of Fulfillment by Amazon.

Nadat je deze gegevens hebt ingevuld ga je bovenaan naar het tabje “Afbeeldingen”.

Vul je aanbieding in

In dit laatste scherm kun je je productafbeeldingen toevoegen. Let hierbij erop dat je je afbeeldingen in de juiste volgorde uploadt, eerst de primaire foto en daarna pas de detailfoto’s.

Klik als je afbeeldingen hebt geüpload onderaan op “Opslaan & voltooien” om je product listing toe te voegen.

Upload je productafbeeldingen

5. Check of je product listing is toegevoegd aan Amazon 

Na het invullen van alle velden en opslaan hoort je product listing binnen een paar uur te verschijnen in het overzicht van je productvoorraad. Check dit daarom door op “Voorraad” en “Voorraad beheren” te klikken.

Zie je je product listing erbij staan? Dan zijn je producten dus nu toegevoegd aan Amazon en maak je kans op het winnen van de Buy Box! Let op, als je hebt gekozen voor Fulfillment by Amazon, zal je product listing pas live gaan nadat je producten zijn aangekomen in Amazon’s distributiecentra.

Check je product listing

Optioneel: Product listings van bestaande merkproducten aanpassen door een case te openen bij Amazon

Het kan zomaar zo zijn dat de product listing voor je bestaande merkproduct gedateerd is. Zo kan deze nog oudere foto’s van verpakkingen, incorrecte informatie of te weinig informatie bevatten. Het is dan natuurlijk beter dat deze product listing wordt aangepast.

Het is echter zo dat alleen de merkeigenaar de product listing kan aanpassen, met zijn of haar Amazon Seller Central of Amazon Vendor Central account. In sommige gevallen is deze merkeigenaar zelfs helemaal niet meer actief, waardoor jij de enige verkoper van het product bent.

In dat geval kun je bij de klantenservice van Amazon een case openen. Amazon kan jou als derde aanbieder de rechten geven om de product listing aan te passen. Je kunt dan foto’s, specificaties, teksten en zelfs de A+ content van de product listing aanpassen. Om een case te openen druk je in je Amazon Seller Central dashboard rechtsboven op “Berichten”.

Case openen bij Amazon

Als je hierop hebt geklikt kom je terecht in je Amazon berichten inbox. Linksonder kun je klikken op “Ondersteuning aanvragen”.

Ondersteuning aanvragen

Op dit nieuwe scherm krijg je meerdere onderwerpen te zien waarvoor je contact kunt opnemen met Amazon. Klik hier links op “Producten & voorraad” & op “Probleem met productpagina”. Hier kun je je probleem uitleggen, waarna Amazon telefonisch contact met je opneemt (voor Amazon Sellers met een professioneel verkoopplan) of via e-mail (voor Amazon Sellers met een individueel verkoopplan).

E-mail Amazon met je case

Eigen merkproducten toevoegen aan Amazon Seller Central

Als je je eigen merkproducten gaat toevoegen aan Amazon, moet je zelf je product listing schrijven. Dit vergt meer tijd dan het toevoegen van bestaande merkproducten, maar het betekent ook dat je zelf kunt beschrijven waarom jouw product zo geweldig is. We leggen je hieronder uit hoe je een aantrekkelijke product listing schrijft & hoe je deze kunt toevoegen aan Amazon!

1. Koop EAN-codes in voor je producten

Verkoop je je eigen merkproducten al op een ander verkoopplatform & heb je je producten al voorzien van SKU-codes? Dan kun je gelijk verder naar stap 2!

Verkoop je je eigen merkproducten nog niet op een ander verkoopplatform? Dan moet je EAN-codes voor je producten inkopen. Een EAN-code is een speciale barcode die wereldwijd wordt erkend. Deze kun je online inkopen op ean-barcode.nl.

Als je hebt gekozen welke soort barcode je nodig hebt, kun je een account aanmaken op ean-barcode.nl & je veilig barcodes bestellen. Je krijgt hierbij ook een instructie over hoe je deze barcodes aan je producten kunt koppelen.

Koop online EAN-codes in

Ook moet je SKU-codes genereren voor je producten. SKU staat voor “Stock Keeping Unit”. Een SKU-code is net zoals een EAN-code een barcode waarmee je producten identificeren & tracken. Als je voor het eerst aan de slag gaat als verkoper is het handig om meteen structuur te hebben in je voorraadadministratie. Daarom raden we je aan zelf SKU-codes te verzinnen, op een manier die het beste bij jouw bedrijf past. Dit kun je handmatig doen, maar je kunt ook tools zoals Zoho of TradeGecko gebruiken.

Creer SKU-codes met TradeGecko

Genereer SKU-codes met Zoho

2. Download het voorraadbestand sjabloon voor jouw productcategorie

Om te kunnen controleren of je de juiste informatie invoert op Amazon moet je een voorraadbestand sjabloon downloaden. Dit is een simpel Excel bestand waarin je al je productgegevens verzamelt. Er zijn voorraadbestand sjablonen per productcategorie, dus je moet eerst het juiste sjabloon vinden voor jouw productcategorie.

Je kunt deze sjablonen vinden door naar “Voorraad” te gaan & te klikken op “Producten toevoegen via uploaden”.

Producten toevoegen via uploaden

Hier kun je het voorraadbestand sjabloon van jouw productcategorie downloaden door links op het tabje “Een voorraadbestand downloaden” te klikken.

Voorraadbestand downloaden

3. Kies op welke manier je je product listing wilt aanleveren

Heb je nog geen productenbestand & heb je gekozen voor een individueel verkoopplan bij Amazon? Dan zul je je product listings handmatig per product moeten invoeren op Amazon. Je kunt je productgegevens natuurlijk gewoon opslaan in je voorraadbestand sjabloon. Je kunt deze alleen niet direct uploaden, je moet de productgegevens dus alsnog zelf invoeren op Amazon.

Heb je nog geen productenbestand & heb je gekozen voor een professioneel verkoopplan bij Amazon? Dan kun je ervoor kiezen om je product listings in bulk te uploaden naar Amazon. Bij invoering in bulk sla je de productgegevens op in je voorraadbestand sjabloon, waarna je het bestand in zijn geheel kunt checken & uploaden naar Amazon. Dit kun je op dezelfde pagina doen waar je het sjabloon hebt gedownload.

Heb je al wel een productenbestand op een ander verkoopplatform & heb je gekozen voor een professioneel verkoopplan bij Amazon? Dan kun je je productenbestand als Excel bestand exporteren & later uploaden naar Amazon. Zorg er wel voor dat de inhoud van je productenbestand overeenkomt met het voorraadbestand sjabloon voor jouw productcategorie. Controleer dit daarom vooraf.

Klaar met het nalopen van je voorraadbestand? Dan kun je verder met de volgende stap!

4. Stel vast welke zoekwoorden je potentiële klanten & concurrenten gebruiken

Bij het toevoegen van je eigen merkproducten is het belangrijk dat ze zo goed mogelijk vindbaar zijn op Amazon: in de juiste productcategorie en op basis van relevante zoekwoorden. Daarom moet je onderzoek doen naar welke zoekwoorden het best passen bij je product listing en vaak worden gebruikt door potentiële klanten & concurrenten.

Om relevante zoekwoorden te achterhalen voor jouw product listing kun je gebruik maken van Keyword io of Helium10. Met een gratis abonnement op Helium10 mag je slechts 2 keer een zoekwoordenanalyse uitvoeren, waarna je je account moet upgraden. Met Keyword io kun je gratis en onbeperkt zoekwoorden genereren. We raden je daarom aan om Keyword io te gebruiken.

Vind zoekwoorden met Magnet Helium10

Nadat je gratis een account heb aangemaakt op Keyword io en bent ingelogd, kun je hier zoekwoordsuggesties gaan verzamelen. Hiervoor ga je naar het derde tabje genaamd “Amazon”. Hier kun je je hoofdzoekwoord en de taal van de Amazon marketplace invoeren waarvoor je zoekwoordsuggesties wilt gaan verzamelen.

Als je dat hebt ingevuld klik je rechts op “Search” om verder te gaan.

Vind zoekwoorden met Keyword io

Vervolgens krijg je een lijst van zoekwoordsuggesties te zien, op basis van relevante & soortgelijke zoekopdrachten van klanten op Amazon. Je kunt zelfs zoekwoorden filteren & nieuwe zoekterm combinaties maken. Nadat je de meest relevante zoekwoorden voor je product listing hebt geselecteerd kun je deze zoekwoorden naar je klembord kopiëren of als tekstbestand exporteren.

Uiteraard zullen er op je lijst van gekozen zoekwoorden een paar zoekwoorden zijn waarop je absoluut vindbaar wilt of moet zijn. Deze dien je te markeren, want deze zoekwoorden ga je verwerken tijdens de volgende stap: het schrijven van je product listing.

Markeer de meest relevante zoekwoorden

5. Schrijf per product je product listing

Bij het aanmaken van een nieuwe product listing krijg je de kans om je product zo goed mogelijk te verkopen. De kernbelofte en de voordelen van jouw product dienen daarom zoveel mogelijk naar voren te komen in de vier belangrijkste onderdelen van je product listing: de titel, de afbeeldingen, de hoofdkenmerken & de volledige beschrijving.

De onderdelen van een Amazon product listing - Tree Online

Titel

De titel van je product listing is één van de belangrijkste lokkers voor een mogelijke klant om jouw productpagina te willen bekijken. Zorg daarom ervoor dat je in je producttitel je Unique Selling Points (USP’s), zoekwoorden & synoniemen verwerkt. Plaats hierbij de zoekwoorden die het meest relevant zijn zoveel mogelijk aan het begin van je titel.

Om je producttitel leesbaar te houden is het handig om elk woord met een hoofdletter te beginnen en sluistekens te gebruiken tussen zoekwoordcombinaties, net zoals in dit voorbeeld: 

Heren Sport Tanktop Rood | Sneldrogend T-shirt | 100% Katoen | Slim Fit 

Amazon zal deze sluistekens gebruiken om zoekwoordcombinaties op te slaan, in plaats van alle woorden apart te indexeren. Daarnaast moet je cijfers in de producttitel nooit uitschrijven & benoem je hier alleen specifieke kleuren of maten als je meerdere productvariaties hebt.

Tenslotte mag je producttitel maximaal 250 karakters of bytes bevatten. Wij raden je echter aan om maximaal 80 karakters in te voeren. Hiermee blijft je producttitel namelijk altijd compleet zichtbaar. 

Afbeeldingen

Om goedkeuring te krijgen van Amazon moeten je productafbeeldingen aan bepaalde afbeeldingscriteria voldoen. Je productafbeeldingen dienen ten eerste duidelijk aan te geven wat er precies wordt verkocht. Gebruik daarom scherpe productfoto’s met een resolutie van minimaal 1000 x 1000 pixels. Hiermee kunnen potentiële klanten je primaire foto en product detailfoto’s beter bekijken met de zoomfunctie.

Ten tweede moet de primaire foto een 100% witte achtergrond hebben, waarbij het product op de voorgrond staat minimaal 80% van de foto in beslag neemt. Als je meer informatie over je product wilt delen kun je ook iconen toevoegen. Hiermee laat je potentiële klanten meteen zien wat ze aan jouw product hebben!

Tenslotte moeten de product detail foto’s je product in actie laten zien. Zorg hier ervoor dat de hoofdkenmerken van je product worden uitgebeeld in een specifieke situatie. Ook kun je op je product detail foto’s kort deze kenmerken omschrijven, om een vollediger beeld te geven.

Kenmerken

Bij iedere product listing krijg je de kans om in vijf bulletpoints kort de hoofdkenmerken van je product te omschrijven. In deze bulletpoints moeten je USP’s & belangrijkste zoekwoorden weer terugkomen. Bij het schrijven van de bulletpoints houd je je standaard aan de onderstaande volgorde:  

Titel van bulletpoint 1: Kenmerken en functionaliteiten 

Titel van bulletpoint 2: Voordelen van gebruik

Titel van bulletpoint 3: Voordelen van gebruik

Titel van bulletpoint 4: Kwaliteit van het product

Titel van bulletpoint 5: Over de levering

Houd er tenslotte rekening mee dat je per bulletpoint maximaal 250 karakters mag invoeren, maar in totaal 1000 karakters mag invoeren. Wij raden je aan om het aantal karakters gelijk te verdelen, met maximaal 200 karakters per bulletpoint. Zo ga je nooit over de karakterlimiet per bulletpoint heen. Let hierbij ook op de speciale symbolen die je gebruikt, een symbool telt namelijk voor 2 karakters.

Beschrijving

Onderaan je product listing is de laatste plek waar je een uitgebreide & goed gestructureerde productomschrijving kunt geven, met alle details die je nog niet hebt genoemd. Ook hier verwerk je zoveel mogelijk de relevante zoekwoorden & synoniemen van zoekwoorden waarop je de product listing vindbaar wilt krijgen. 

Toch moet de product listing kort, krachtig en overzichtelijk blijven. Omdat Amazon klanten zowel op de desktop, laptop, tablet en smartphone shoppen is het belangrijk om je productbeschrijving daarom slim in te delen. Op smartphones zie je de productbeschrijving meteen onder de productafbeeldingen en de Buy Box, terwijl je deze op een tablet, laptop of desktop pas onderaan de pagina ziet. Dit betekent dus dat je productomschrijving altijd moet beginnen met de samenvatting van je vijf bulletpoints, zodat mobiele gebruikers ook dezelfde kort maar krachtige introductie van jouw product krijgen. 

Voor de productbeschrijving mag je tenslotte in totaal 1500-2000 karakters invoeren. De vuistregel is hier als volgt: hoe duurder je product, des te langer je productbeschrijving hoort te zijn.

Ben je tevreden met hoe je product listing eruit ziet? Dan het is tijd om je product listing in te voeren op Amazon!

6. Navigeer op Amazon Seller Central naar “Een product toevoegen” of “Producten toevoegen via uploaden”

Vanuit je Amazon Seller Central dashboard navigeer je naar “Voorraad”, waarna je klikt op “Een product toevoegen” of “Producten toevoegen via uploaden”, afhankelijk van de manier waarop je je product listings wilt uploaden. In dit voorbeeld kiezen we ervoor om je te laten zien hoe je handmatig je producten kan toevoegen door op “Een product toevoegen” te klikken.

Een product toevoegen

7. Maak een nieuwe product listing aan op Amazon

Je komt dan op het onderstaande scherm terecht. Om een nieuwe product listing aan te maken klik je op “Voeg een product toe dat niet wordt verkocht op Amazon”.

Voeg een nieuw product toe aan Amazon

8. Voer de onderdelen van je product listing in

Je dient ten eerste de productcategorie aan te geven waarbinnen de product listing moet komen te staan. Als je bijvoorbeeld een sport tanktop voor heren wilt gaan verkopen, moet je hiervoor de juiste productcategorie vinden, door steeds de meest relevante categorie te selecteren.

Kies de voor jou meest relevante productcategorie door keuzes te maken binnen de hoofdcategorieën, door te klikken op “Categorie selecteren”, totdat je automatisch wordt doorgestuurd naar het volgende scherm.

Selecteer je productcategorie

Na het kiezen van de juiste productcategorie is het tijd om de belangrijke informatie van je product listing in te vullen. Klik voordat je hieraan begint rechtsboven op “Geavanceerde weergave”, om alle velden te zien die je kunt invullen.

Klik als je alle belangrijke informatie hebt ingevuld bovenaan op het tabje “Variaties”.

Vul de belangrijke informatie in op de geavanceerde weergave

Als je een identiek product hebt in meerdere formaten of kleuren hoef je deze variaties niet apart in te voeren. Hiervoor kun je de optie “Variaties thema” inzetten om variatietermen te creëren. Als je kleurvariaties toevoegt, moet je later ook een afbeelding toevoegen voor elk child-product.

Nadat je deze gegevens hebt ingevuld ga je bovenaan naar het tabje “Aanbieding”.

Vul de variaties van je product in de geavanceerde weergave

Op dit nieuwe scherm kun je je voorraadinformatie invullen. Ook geef je door welke opslag & verzendingsmethode jij in gaat zetten: Fulfillment by Merchant of Fulfillment by Amazon.

Nadat je deze gegevens hebt ingevuld ga je bovenaan naar het tabje “Naleving”.

Vul de aanbieding in op de geavanceerde weergave

Dit scherm is alleen relevant om in te vullen als je producten verkoopt met batterijen. Als dit niet het geval is, kun je bovenaan klikken op het tabje “Afbeeldingen”.

Vul de naleving gegevens in op de gevanceerde weergave

Op dit scherm kun je je productafbeeldingen toevoegen. Let hierbij erop dat je je afbeeldingen in de juiste volgorde uploadt, eerst de primaire foto en daarna pas de detailfoto’s.

Als je je productfoto’s hebt geüpload kun je doorgaan naar het tabje “Beschrijving”.

Upload je productafbeeldingen in de geavanceerde weergave

Op dit scherm kun je zowel je volledige omschrijving als je vijf bulletpoints invoeren.

Als je dit hebt gedaan & hebt gecheckt of alles klopt, kun je door naar het tabje “Trefwoorden”.

Vul de beschrijving van je product in op de geavanceerde weergave

Hier vul je je relevante zoektermen in waarop je gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat je verschillende zoekwoorden invoert, om herhaling te voorkomen.

Als je dat hebt gedaan kun je door naar het tabje “Meer gegevens”.

Vul de trefwoorden of zoekwoorden van je product in op de geavanceerde weergave

In dit laatste scherm kun je extra productgegevens invullen.

Zodra je alle gegevens hebt ingevoerd & hebt nagelopen, klik je op “Opslaan en voltooien” om je product listing aan te maken.

Vul meer gegevens in over je product in de geavanceerde weergave 2

9. Check of je product listing is toegevoegd aan Amazon

Je product listing hoort binnen een paar uur te verschijnen in het overzicht van je productvoorraad. Check dit daarom door op “Voorraad” en “Voorraad beheren” te klikken.

Zie je je product listing erbij staan? Dan zijn je producten dus toegevoegd aan Amazon en maak je kans op het winnen van de Buy Box! Let op, als je hebt gekozen voor Fulfillment by Amazon, zal je product listing pas live gaan nadat je producten zijn aangekomen in Amazon’s distributiecentra.

Check je product listing

Spreekt online verkopen op Amazon je aan, maar wil je toch een Amazon expert inschakelen?

Wij helpen je van A tot Verkoop!

 

Stap 5: Maak je Amazon verkoopaccount & je product klaar voor verzending

Gefeliciteerd, klanten kunnen je producten bestellen op Amazon! Om je verkoopaccount verzendklaar te maken hoef je alleen nog je bankrekening toe te voegen & je productvoorraad klaar te maken voor verzending.

Bankrekening toevoegen aan je Amazon verkoopaccount

Betalingen kunnen niet per creditcard of via online betaalsystemen zoals PayPal worden gedaan. Daarom stort Amazon om de twee weken je verkoopopbrengsten op je bankrekening, in de valuta van het land waar de bankrekening is geopend. Deze moet je daarom zo snel mogelijk instellen. We laten je in het onderstaande stappenplan zien hoe je dat kunt doen:

1. Navigeer op Amazon Seller Central naar “Accountgegevens”

Om je bankrekening toe te voegen aan je Amazon verkoopaccount ga je rechtsboven in je Amazon Seller Central dashboard naar “Instellingen”, waar je klikt op “Accountgegevens”.

2. Navigeer naar “Stortingsmethoden”

Klik onder de kop ”Betaalgegevens” op “Stortingsmethoden”.