Wellicht de beste manier om als lokaal bedrijf nieuwe klanten te werven is om bovenaan vindbaar te zijn in Google, wanneer mensen naar jouw soort dienst of product zoeken. Maar hoe kom je daar terecht met jouw website? Kun je daar zelf voor zorgen, en hoe gaat dat in zijn werk?

Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is het mogelijk om die felbegeerde toppositie in Google te verkrijgen. Landelijk gevonden worden door SEO is tegenwoordig een complex proces en onderdeel van een langetermijnstrategie, zeker in competitieve markten.

Maar om als lokaal bedrijf bovenaan te komen in jouw regio (local seo), is haalbaarder dan je wellicht zou denken! Aan de hand van een voorbeeld van een fictief bedrijf, zal ik je in 4 relatief simpele stappen op weg helpen:

Pas deze 4 stappen toe voor jouw bedrijf en je zal zien dat jouw website op korte termijn gaat stijgen in de zoekresultaten. Wellicht zelfs al snel naar die gewenste toppositie bovenaan in Google. Het resultaat? Meer naamsbekendheid, meer websitebezoekers en meer nieuwe klanten!

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Om te beginnen is het belangrijk om te weten met welke termen jouw potentiële klanten zoeken in Google, wanneer ze op zoek zijn naar jouw soort dienst of product.

Misschien heb je daar al wel een idee bij, maar het is belangrijk om het zeker te weten. Zeker gezien het feit dat mensen vaak op verschillende manieren zoeken naar dezelfde soort producten of diensten. Het liefst ben je natuurlijk op al die variaties goed vindbaar. Stap 1 draait dus puur om het bepalen van zoekwoorden waar we ons op gaan richten.

1.1 Google Adwords zoekwoordenplanner

Bovenaan Google komen kan ook per direct, zonder al te veel inspanning, met de betaalde (cost per click) advertentiedienst van Google Ads (voorheen Google Adwords). Google Ads is een heel effectief kanaal en voor iedere ondernemer aan te raden. Je moet je er echter wel goed in verdiepen en het op de juiste manier inzetten om het rendabel te maken. Of natuurlijk een Google Ads specialist inschakelen 😉.

In dit artikel richten wij ons puur op de gratis (organische) resultaten van Google. Wél gaan we hiervoor gebruik maken van de applicatie van Google Ads, om waardevolle informatie te vinden en te gebruiken. Iedereen kan gratis een account aanmaken bij Google Ads, je hoeft dus niet gebruik te maken van de betaalde advertentiedienst.

Wij doen dit nu puur om toegang te krijgen tot de Google Ads zoekwoordenplanner (Keywordplanner). De zoekwoordenplanner geeft ons concrete informatie over op welke termen jouw potentiële klanten zoeken en hoe vaak dat gemiddeld per maand gebeurt (het zoekvolume).

Mocht je geen Ads account hebben en geen zin hebben om de benodigde stappen te doorlopen om een account aan te maken, of er niet uitkomen, dan is de online tool van keyword.io een redelijk alternatief. Spring voor uitleg hierover naar 1.3!

1.2 Vind de juiste zoekwoorden met de zoekwoordenplanner

Zoals gezegd zal ik je aan de hand van een fictief voorbeeld door het proces meenemen. Laten we uitgaan van een Fietsenmaker in Den Haag, genaamd FietsHemErIn. Logisch beredenerend kunnen we aannemen dat veel mensen uit zijn doelgroep op ‘fietsenmaker’ zullen zoeken. Ook verkoopt hij ‘tweedehands fietsen’.

Deze termen zullen we dan ook als input gebruiken voor de zoekwoordenplanner. Ga naar “Tools & Instellingen” > “Zoekwoordplanner” > “Nieuwe zoekwoorden” ontdekken. Vul jouw termen in bij “Beginnen met zoekwoorden”.

ads keywords seo

Begin met één of meerdere zoektermen. Waar zoeken jouw klanten op?

Google geeft ons nu alle uiteenlopende zoektermen die gerelateerd zijn aan de door ons ingevoerde zoekterm.

De kunst is om die zoekwoorden te selecteren die voor jouw producten en diensten relevant zijn.

Ik vind het handig om van hoog naar laag te sorteren op “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” (vaak zoekvolume genoemd), zo heb je de meeste gezochte termen (let op: vaak wel de meeste competitieve) bovenaan. Je werkt van boven naar onder en selecteert onderweg de woorden die voor jou van toepassing zijn.

zoekwoordenplanner woorden selecteren
Zoekwoordideeën van Google op basis van “fietsenmaker den haag & tweedehands fietsen den haag”

FietsHemErIn is een fietsenmaker, maar ook een fietsenwinkel voor tweedehandsfietsen. De woorden die daar mee te maken hebben selecteer je en voeg je toe aan jouw plan. Heb je alle gewenste zoektermen geselecteerd, dan klik je in het linkermenu op “Zoekwoorden” en dan op “Historische statistieken”.

Je kunt de termen nu overtypen of kopiëren, maar het meest praktisch is wellicht om rechtsboven op het download-pijltje te drukken en bij “Geschiedenis van planstatistieken” het .csv bestand te downloaden. De kolommen waar het hier om draait zijn die met de zoekwoorden (Keyword) en die met het zoekvolume (Avg. Monthly Searches).

1.3 Keyword.io

Google Ads geeft de meeste complete en accurate informatie over zoektermen. Heb je echter geen account bij Google Ads en vind je het ingewikkeld om een account aan te maken, dan is de website keyword.io een redelijk alternatief. Deze tool geeft een heel goed overzicht van de door jouw doelgroep gebruikte zoektermen, groot nadeel is echter dat de gratis versie geen informatie geeft over zoekvolumes.

keyword.io zoekwoordenanalyse

Zoekwoordenonderzoek met de online tool Keyword.io

Vul een zoekterm in om te starten, selecteer “Netherlands (nl)” en klik op “Search”. Selecteer de zoektermen die voor jouw relevant zijn, deze verschijnen in de rechterkolom. Je kunt ze vervolgens overtypen naar bijvoorbeeld jouw eigen Excel lijst. Om te exporteren moet je even een gratis accountje aanmaken.

1.4 Zoekwoorden voor FietsHemErIn

Ik heb voor FietsHemErIn de volgende zoekwoorden bepaald waar we ons op gaan richten, zie hier het resultaat.

Zoekwoord Zoekvolume
fietsenmaker den haag 1600
fietsenwinkel den haag 1200
tweedehands fietsen den haag 880
2e hands fietsen den haag 260
fiets reparatie den haag 210
fietsenwinkel den haag centrum 170
tweedehands fietsenwinkel den haag 50

Deze woorden gaan we nu op de juiste manier verwerken in de website, hierover meer in stap 2!

Stap 2: Website optimalisatie

De bots van Google doorzoeken jouw website naar het onderwerp en de context. Wanneer jij dus niet in bepaalde elementen van jouw website duidelijk maakt dat deze over een bepaald onderwerp of keyword gaat, zal je waarschijnlijk niet mee worden genomen in de zoekresultaten. We gaan de bij stap 1 geselecteerde keywords dus nu verwerken op belangrijke plekken van de website.

 

2.1 Het schrijven van ‘meta tags’

De meta tags zijn stukjes code waarmee je zoekmachines meer duidelijkheid geeft over de context van jouw site. Deze zijn niet zichtbaar op de website zelf, maar zijn wellicht de belangrijkste elementen voor (local) seo optimalisatie. Er zijn verschillende soorten meta tags. De belangrijkste zijn de zogenaamde title tag (metatitel) en de meta description (meta omschrijving). Deze twee elementen vormen samen het zoekresultaat van jouw website, in zoekmachines als Google. In het plaatje hieronder zie je de meta tags van de homepagina van onze eigen website.

Title tag & meta description van Tree Online’s website

Idealiter schrijf je voor elke (belangrijke) pagina op jouw website aparte meta tags die slaan op de inhoud van die pagina. Ik ga dit nu zelf doen voor de homepagina van mijn fictieve bedrijf FietsHemErIn. Kijkend naar de zoekwoorden zijn er twee die wat mij betreft het meest toepasselijk & relevant zijn: fietsenwinkel Den Haag en fietsenmaker Den Haag.

Twee zoekwoorden dus om te verwerken in de meta tags. Houd dit ook een beetje als maximum aan, om niet spammy over te komen bij bezoekers, maar vooral ook bij Google. Dit is een belangrijk punt en iets om mee uit te kijken in het gehele proces. Ga het niet overdrijven! Google is tegenwoordig streng in het bestraffen van over-geoptimaliseerde websites.

Title Tag

Houd voor de title tag een maximum aan van zo’n 65 karakters. Iets meer is niet erg, maar er is kans dat hij niet volledig getoond wordt op de zoekresultatenpagina. Zorg dat je altijd jouw merk- / bedrijfsnaam 1 keer in de title tag gebruikt en verwerk daarbij de zoekwoorden op een logische en leesbare manier.

Meta description

Houd voor de meta description een maximum aan van zo’n 160 karakters. De meta description kun je goed gebruiken om te zorgen voor een hoge click through rate. Wat? De doorklikratio, het percentage mensen dat daadwerkelijk op jouw resultaat klikt ten opzichte van het aantal keer dat jouw resultaat vertoond is (je bent natuurlijk niet het enige resultaat op een zoekresultatenpagina).

Om er voor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen op jouw resultaat klikken en niet op één van de andere op de resultatenpagina, schrijf je een goede, wervende en opvallende meta description die mensen overhaalt om te klikken. Begin bijvoorbeeld met een vraagstelling, of gebruik opvallende tekens zoals een ✓ of een ☆ . Dit zijn de meta tags geworden voor FietsHemErIn.

Voorbeeld title tag & meta description van FietsHemErin

2.2 SEO copywriting

Nu we de zoekwoorden hebben verwerkt in de meta tags, gaan we over naar de tekst, de content op de website zelf. Er is in het verleden veel geschreven over keyword density, het aantal keer dat een zoekwoord moet terugkomen in een tekst. Nooit van keyword density gehoord? Prima! Wel eens van gehoord? Vergeet die term maar helemaal.

Eigenlijk is het tegenwoordig juist less=more. Ga vooral niet onnatuurlijke teksten schrijven volledig gebaseerd op de geselecteerde zoekwoorden, maar schrijf gewoon aantrekkelijke teksten gericht op jouw bezoeker en doelgroep.

Moet je het zoekwoord dan helemaal niet terug laten komen? Als dat zo uitkomt is het prima, laat de term in ieder geval 1 keer terugkomen. Maar ook hier geldt; overdrijf het niet.

Headings

Elke pagina dient te beschikken over een hoofdkopje (HTML aanduiding = < H1 >) en indien nodig subkoppen (HTML aanduiding = < H2 >, < H3 > etc). Deze elementen zijn voor Google net iets belangrijker om af te lezen waar een pagina over gaat. Dus kun je hier op een natuurlijke manier het zoekwoord terug laten komen, dan is dat mooi meegenomen. Hieronder een stukje tekst dat op de homepage van FietsHemErIn zou kunnen staan.

Fietsenmaker FietsHemErIn
Welkom op de website van fietsenmaker FietsHemErIn. Sinds 1997 zijn wij gevestigd op de laan van Meerdervoort in Den Haag. Voor alle denkbare reparaties kunt u bij ons met een gerust hart terecht. Onze ervaren fietsenmakers verhelpen elk probleem tegen realistische tarieven.

Fietsenwinkel voor nieuwe en tweedehands fietsen
Tevens beschikken wij over een fietsenwinkel waar u nieuwe of tweedehands fietsen kunt kopen. Van kinderfietsen tot opoefietsen en van racefietsen tot mountainbikes. Neem gerust contact op of kom direct langs!

  • Social media
  • Bloggen
  • Linkbuilden

Al deze 3 factoren hebben invloed op vindbaarheid, maar de mate waarin het nodig is om ze alle 3 (intensief) in te zetten is afhankelijk van de concurrentie in jouw markt. Zijn jouw concurrenten op alle 3 de vlakken actiever dan jij, dan zullen ze waarschijnlijk ook beter ranken.

Hulp nodig met SEO?

Vraag dan een vrijblijvende offerte aan door het contactformulier in te vullen. Wil je weten of we ook in jouw stad werkzaam zijn? Bekijk dan ons SEO werkgebied voor een overzicht van alle regio’s in Nederland.

Stap 3: Google MijnBedrijf (Maps) pagina aanmaken

Een Google Maps vermelding kan tegenwoordig een grote bijdrage leveren aan (lokale) vindbaarheid in Google.

google maps seo resultaten
Google Maps resultaten op de 1e pagina van Google, daar willen we tussen!

Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik op “uw bedrijf in Google”. Je kunt dan eerst aan de hand van je bedrijfsnaam en / of adres zoeken of jouw bedrijf al geregistreerd staat. Soms is dat zonder dat je het weet al het geval. Prima, dan kun je direct even verder scrollen in dit artikel over de opmaak van de pagina. Zo niet, volg de stappen en vul jouw gegevens in.

stap 1 mybusiness seo
Bekijk of jouw bedrijf al vermeld staat in Google Mijn Bedrijf

Om te verifiëren of jij echt de eigenaar van dit bedrijf bent en werkzaam bent op het aangegeven adres, stuurt Google je een kaartje met een code naar dit adres toe.

verifieren mybusiness seo
Een kaartje van Google!

Dit duurt enkele dagen. Wanneer je de code hebt ontvangen, keer dan terug naar de pagina en vul deze in. Je kunt nu de pagina beheren en opmaken! De pagina kun je opvrolijken met een omslagfoto en jouw bedrijfslogo.

Belangrijke elementen voor vindbaarheid zijn de bedrijfsnaam, categorie en de beschrijving. Kies een geschikte categorie die zo goed mogelijk aansluit op wat jouw bedrijf doet en schrijf een uitgebreide omschrijving waar je ook weer de geselecteerde zoekwoorden in terug laten komen. Qua bedrijfsnaam raad ik aan om jouw daadwerkelijke naam en vervolgens je belangrijkste zoekterm te gebruiken, zie het voorbeeld in de afbeelding voor FietsHemErIn.

Stap 4: Opbouwen van autoriteit

Aan de hand van de website optimalisatie en Google Plus bedrijvenpagina weet Google nu waar jouw website over gaat en op welke zoekwoorden hij moet meenemen in de zoekresultaten. Feit is natuurlijk dat jouw website niet de enige is die wordt meegenomen op een bepaald zoekwoord.

Hoe bepaalt Google nou of hij concurrent X, Y, Z of juist jouw website bovenaan zet op dat zoekwoord? Daar zijn tig factoren voor die samen het geheimzinnige algoritme van Google bepalen, zoals gebruiksvriendelijkheid, snelheid van je site etc etc. Maar wat de doorslag geeft is de mate waarin Google jouw website bestempeld als een autoriteit op dat zoekwoord.

Globaal gezien zijn er 3 belangrijke factoren die grote invloed hebben op de autoriteit van een website:

  • Social media
  • Bloggen
  • Linkbuilden

Al deze 3 factoren hebben invloed op vindbaarheid, maar de mate waarin het nodig is om ze alle 3 (intensief) in te zetten is afhankelijk van de concurrentie in jouw markt. Zijn jouw concurrenten op alle 3 de vlakken actiever dan jij, dan zullen ze waarschijnlijk ook beter ranken.

4.1 Social media

Hoe het precies wordt berekend weet niemand behalve Google zelf, maar duidelijk is dat tegenwoordig socialmedia-impact heeft op Google vindbaarheid. Heb jij veel likers en volgers, reageren mensen op jouw artikelen, posten ze links naar jouw website, delen ze jouw foto’s; dan zal dat positief werken op jouw Google posities.

Maak dus in ieder geval op elk bekend socialmediakanaal minimaal een bedrijvenpagina aan met een unieke introductietekst en een link naar jouw website. Beter is natuurlijk om vervolgens ook regelmatig wat interessants te posten en een fanbase op te bouwen.

4.2 Bloggen

Content = king. Met duidelijke en interessante content laat je blijken wie je bent, wat je doet en hoe goed je daarin bent. Interessante artikelen, waardevolle tips & nieuwtjes worden gewaardeerd door (potentiële) klanten en kunnen direct & indirect zorgen voor sales & meer betrokkenheid. Daarnaast draagt goede content sterk bij aan hogere posities in de zoekresultaten van Google.

Aan te raden is dus een blog bij te houden op jouw website, waarin je vanuit jouw expertise artikelen schrijft die interessant zijn voor jouw doelgroep. Door daarbij de mogelijkheid te bieden om een artikel direct te sharen via social media of om te reageren onder jouw artikel creëer je interactie.

Daarnaast biedt het direct input om op jouw eigen socialmediakanalen te plaatsen. Voorbeeld:

FietsHemErIn plaats een artikel op de blog: ”5 tips om je racefiets te onderhouden“

Op socialmediakanalen plaats je een korte introductie naar dit artikel: ”Benieuwd hoe je je racefiets het beste kunt onderhouden? Lees het op onze website!“

Blogpost delen via je verschillende social media kanalen

4.3 Linkbuilden

Nog steeds één van de belangrijkste factoren waarmee Google bepaalt of hij jouw website hoog in de resultaten terug laat komen, is het aantal (kwalitatieve) links dat verwijst vanaf andere websites naar jouw website.

Voorbeeld; in een artikel over fietsenmakers op ANWB staat een link naar de website van FietshemErIn. Die link is voor Google een sterke referentie dat FietsHemErIn een betrouwbare en relevante website is. Om te stijgen in de resultaten is het dus belangrijk om links op te bouwen vanaf andere websites, we noemen dit proces linkbuilding.

Linkbuilding is een vakgebied waarmee in de loop van de tijd veel gesjoemeld is. Links vanaf spammy websites kunnen door Google worden bestraft en dus schadelijk zijn voor de vindbaarheid. Als lokaal bedrijf zijn er echter genoeg betrouwbare websites waar jij direct kunt zorgen voor een linkje naar jouw website.

Hieronder geef ik je 10 websites waar je gratis een account aan kunt maken met een bedrijfsprofiel, inclusief een link naar jouw website!

Zorg dat je op elk van deze sites een unieke beschrijving plaatst waar je af en toe ook de gewenste zoekwoorden in laat terugkomen:

www.europages.nl
www.cylex.nl
www.hotfrog.nl
m.allebedrijvenin.nl
www.nederlandinbedrijf.nl
www.locanto.nl
www.marktnet.nl
www.yelp.nl
www.europages.nl
www.speurmarkt.nl

Conclusie

Het is al met al een hele lap tekst geworden. Laat je je er niet door af schrikken! Ik heb het getracht in detail uit te leggen voor mensen zonder enige voorkennis. Volg de stappen op je gemak en sla de stukken over die voor jou niet relevant zijn. Heb je alle stappen gevolgd dan ben ik er van overtuigd dat je met jouw website zult gaan stijgen in de zoekresultaten.

Uiteraard ben ik heel benieuwd of alles duidelijk is en of je wat aan het artikel hebt gehad. Laat het weten in het reactieveld hieronder en deel het artikel via social media. Wordt gewaardeerd!

Over de auteur
Eigenaar & online marketeer

Als online marketing expert weet Paul alle ins & outs van SEO, copywriting & het opzetten van conversie campagnes. Bekijk Paul’s blogs om op de hoogte te blijven van de belangrijkste updates over online adverteren & zoekmachine optimalisatie!


Deel deze blog!