Lokaal boven in Google in 4 stappen

Lokaal bovenaan in Google in 4 stappen (local SEO)

Wellicht de beste manier om als lokaal bedrijf nieuwe klanten te werven is bovenaan vindbaar zijn in Google, wanneer mensen naar jouw soort dienst of product zoeken. Maar hoe kom je daar terecht met jouw website? Kan je daar zelf voor zorgen, en hoe gaat dat in zijn werk?

Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is het mogelijk om die felbegeerde topposities in Google te verkrijgen. Landelijk gevonden worden door SEO is tegenwoordig complex en onderdeel van een lange-termijn strategie, zeker in competitieve markten.

Maar om als lokaal bedrijf bovenaan te komen in jouw regio (local seo), is haalbaarder dan je wellicht zou denken!

Aan de hand van een voorbeeld van een fictief bedrijf, zal ik je in 4 relatief simpele stappen op weg helpen:

  1. Zoekwoordenonderzoek
  2. Website SEO optimalisatie
  3. Google Plus bedrijvenpagina
  4. Opbouwen van autoriteit

Pas deze 4 stappen toe voor jouw bedrijf en je zal zien dat jouw website op korte termijn gaat stijgen in de zoekresultaten. Wellicht zelfs al snel naar die gewenste topposities bovenaan in Google.

Resultaat? Meer naamsbekendheid, meer websitebezoekers en meer nieuwe klanten!

lokaal gevonden stap 1 - zoekwoordenonderzoek
Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Om te beginnen is het belangrijk om te weten met welke termen jouw potentiële klanten zoeken in Google, wanneer ze op zoek zijn naar jouw soort dienst of product.

Misschien heb je daar al wel een idee bij, maar het is belangrijk om het zeker te weten. Zeker gezien het feit dat mensen vaak op verschillende manieren zoeken naar een zelfde soort product of dienst. Het liefst ben je natuurlijk op al die variaties goed vindbaar.

zoekvariaties in Google

Stap 1 draait dus puur om de zoekwoorden te bepalen waar we ons op gaan richten.

1.1 Google Adwords zoekwoordenplanner 

Bovenaan in Google komen kan ook per direct, zonder al te veel inspanning, met de betaalde (cost per click) advertentiedienst van Google Adwords. Google Adwords is een heel effectief kanaal en voor iedere ondernemer aan te raden. Je moet je er echter wel goed in verdiepen en het op de juiste manier inzetten om het rendabel te maken. Of natuurlijk een Adwords specialist inschakelen 😉

In dit artikel richten wij ons puur op de gratis (organische) resultaten van Google. Wél gaan we hiervoor gebruik maken van de applicatie van Google AdWords, om waardevolle informatie te vinden en te gebruiken.

Iedereen kan gratis een account aanmaken bij Google Adwords, je hoeft dus niet gebruik te maken van de betaalde advertentiedienst.

Wij doen dit nu puur om toegang te krijgen tot de Google Adwords zoekwoordenplanner (Keywordplanner). De zoekwoordenplanner geeft ons concrete informatie over op welke termen jouw potentiële klanten zoeken en hoe vaak dat gemiddeld per maand gebeurt (het zoekvolume).

Om een account aan te maken dienen we wel al een aantal stappen te doorlopen en wat gegevens in te vullen. Laat dit je niet afschrikken, je hoeft echt niets te gaan betalen! Ik zal je door de 4 aanmeldstappen heen loodsen >> Ga naar stap 1 van het aanmeldproces.

  • Stap 1 – Over uw bedrijf

Hier vul je simpelweg je mail- en websiteadres in.

  • Stap 2 – Uw eerste campagnes

“Bepaal wat u wilt besteden:” zet deze voor nu op 1 euro per dag. Nogmaals, we gaan niet echt adverteren, maar Google zou dit natuurlijk wel graag willen en verplicht je hier dus om minimaal 1 euro neer te zetten. De overige stappen als zoekwoorden en advertentietekst kan je eigenlijk invullen wat je wilt, het maakt niet uit, we gaan het toch niet gebruiken.

  • Stap 3 – Facturering

Jammer genoeg is het tegenwoordig verplicht om je gegevens in te vullen alvorens je een account aan kan maken. Doe dit dus. En vertrouw me (ik blijf het herhalen); je gaat echt niets betalen!

  • Stap 4 – Controleren

Check de gegevens en rond het proces af.

>>Het enige wat je nu moet doen om te voorkomen dat je die 1 euro per dag uit gaat geven, is de campagne pauzeren. Klik op het groene bolletje en druk op onderbroken. <<

google adwords campagne pauze zetten

KLAAR. DONE. FINI. We kunnen nu gebruik maken van de Adwords zoekwoordenplanner!

1.2 Vind de juiste zoekwoorden met de zoekwoordenplanner

Zoals gezegd zal ik je aan de hand van een fictief voorbeeld door het proces meenemen. Laten we uitgaan van een Fietsenmaker in Den Haag, genaamd FietsHemErIn. Logisch beredenerend kunnen we aannemen dat veel mensen uit zijn doelgroep op ‘fietsenmaker Den Haag’ zullen zoeken.

Deze term zullen we dan ook als input gebruiken voor de zoekwoordenplanner. Vul jouw term in onder ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’ bij ‘Uw product of service’. Let op dat je bij ‘targeting’ als land Nederland en als taal Nederlands hebt staan en druk vervolgens op ‘Ideeën opvragen’.

start van zoekwoordenonderzoek

Google geeft ons nu alle uiteenlopende zoektermen die gerelateerd zijn aan de door ons ingevoerde zoekterm, in dit geval ‘fietsenmaker Den Haag’.

De kunst is om die zoekwoorden te selecteren die voor jouw producten en diensten relevant zijn.

Standaard groepeert Google de zoektermen op thema; advertentiegroepen. Wanneer je op zoekwoordenideeën klikt, krijg je één grote lijst van alle zoektermen. Ik vind het handig om voor deze laatste optie te kiezen en vervolgens te sorteren op zoekvolume. Zo werk je van boven naar onder en selecteer je onderweg de woorden die voor jou van toepassing zijn.

zoekwoordenonderzoek zoekwoordideeën

FietsHemErIn is een fietsenmaker, maar ook een fietsenwinkel voor nieuwe en tweedehandsfietsen. De woorden die daar mee te maken hebben kopieer of type je bijvoorbeeld in een Excel sheet, of voeg ze toe aan jouw plan, rechts op de pagina. Door op downloaden te drukken kan je deze woorden later exporteren in een .csv bestand. De kolommen waar het hier om draait zijn die met de zoekwoorden (Keyword) en die met het zoekvolume (Avg. Monthly Searches (exact match only)).

Ik heb voor Fietshemerin de volgende zoekwoorden bepaald waar we ons op gaan richten, zie hier het resultaat.

Keyword Avg. Monthly Searches (exact match only)
tweedehands fiets den haag 140
fietsenwinkel den haag 1900
tweedehands fietsen den haag 480
2e hands fietsen den haag 140
fiets kopen den haag 170
fietsenmaker den haag 390
fietsenzaak den haag 70

Deze woorden gaan we nu op de juiste manier verwerken in de website, hierover meer in stap 2!

lokaal gevonden stap 2 - website optimalisatie seo copywriting

Stap 2: Website optimalisatie

De bots van Google doorzoeken jouw website naar het onderwerp en de context. Wanneer jij dus niet in bepaalde elementen van jouw website duidelijk maakt dat deze over een bepaald onderwerp of keyword gaat, zal je waarschijnlijk niet mee worden genomen in de zoekresultaten. We gaan de bij stap 1 geselecteerde keywords dus nu verwerken op belangrijke plekken van de website.

2.1 Het schrijven van ‘meta tags’

De meta tags zijn stukjes code waarmee je zoekmachines meer duidelijkheid geeft over de context van jouw site. Deze zijn niet zichtbaar op de website zelf, maar zijn wellicht de belangrijkste elementen voor (local) seo optimalisatie. Er zijn verschillende soorten meta tags. De belangrijkste zijn de zogenaamde title tag (metatitel) en de meta description (meta omschrijving). Deze twee elementen vormen samen het zoekresultaat van jouw website, in zoekmachines als Google. In het plaatje hieronder zie je de meta tags van de homepagina van onze eigen website.

meta tags optimalisatie

Idealiter schrijf je voor elke (belangrijke) pagina op jouw website aparte meta tags die slaan op de inhoud van die pagina. Ik ga dit nu zelf doen voor de homepagina van mijn fictieve bedrijf FietsHemErIn. Kijkend naar de zoekwoorden zijn er twee die wat mij betreft toepasselijk & relevant zijn: fietsenwinkel Den Haag en fietsenmaker Den Haag.

Twee zoekwoorden dus om te verwerken in de meta tags. Houd dit ook een beetje als maximum aan, om niet spammy over te komen bij bezoekers, maar vooral ook bij Google. Dit is een belangrijk punt en iets om mee uit te kijken in het gehele proces. Ga het niet overdrijven! Google is tegenwoordig streng in het bestraffen van overgeoptimaliseerde websites.

Title Tag

Houd voor de title tag een maximum aan van zo’n 65 karakters. Iets meer is niet erg, maar er is kans dat hij niet volledig getoond wordt op de zoekresultatenpagina. Zorg dat je altijd jouw merk- / bedrijfsnaam 1 keer in de Title tag gebruikt en verwerk daarbij de zoekwoorden op een logische en leesbare manier.

Meta description

Houd voor de meta description een maximum aan van zo’n 150 karakters. De meta description kan je goed gebruiken om te zorgen voor een hoge click through rate. Wat? De doorklikratio, het percentage mensen dat daadwerkelijk op jouw resultaat klikt ten opzichte van het aantal keer dat jouw resultaat vertoond is (je bent natuurlijk niet het enige resultaat op een zoekresultatenpagina).

Om er voor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen op jouw resultaat klikken en niet op 1 van de andere op de resultatenpagina, schrijf je een goede, wervende en opvallende meta description die mensen overhaalt om te klikken. Begin bijvoorbeeld met een vraagstelling, of gebruik opvallende tekens zoals een ✓ of een ☆ . Dit zijn de meta tags geworden voor FietsHemErIn.

Fietsenwinkel den haag

2.2 SEO copywriting

Nu we de zoekwoorden hebben verwerkt in de meta tags, gaan we over naar de tekst, de content op de website zelf. Er is in het verleden veel geschreven over keyword density, het aantal keer dat een zoekwoord moet terugkomen in een tekst.

Nooit van keyword density gehoord? Prima! Wel eens van gehoord? Vergeet die term maar helemaal.

Eigenlijk is het tegenwoordig juist less=more. Ga vooral niet onnatuurlijke teksten schrijven volledig gebaseerd op de geselecteerde zoekwoorden, maar schrijf gewoon aantrekkelijke teksten gericht op jouw bezoeker en doelgroep.

Moet je het zoekwoord dan helemaal niet terug laten komen? Als dat zo uitkomt is het prima, laat de term in ieder geval 1 keer terugkomen. Maar ook hier geldt; overdrijf het niet.

Headings

Elke pagina dient te beschikken over een hoofdkopje ( HTML aanduiding = < H1 >) en indien nodig subkoppen ( HTML aanduiding = < H2 >, < H3 > etc ). Deze elementen zijn voor Google net iets belangrijker om af te lezen waar een pagina over gaat. Dus kan je hier op een natuurlijke manier het zoekwoord terug laten komen, dan is dat mooi meegenomen. Hieronder een stukje tekst dat op de homepage van FietsHemErIn zou kunnen staan.

Fietsenmaker FietsHemErIn
Welkom op de website van fietsenmaker FietsHemErIn. Sinds 1997 zijn wij gevestigd op de laan van Meerdervoort in Den Haag. Voor alle denkbare reparaties kunt u bij ons met een gerust hart terecht. Onze ervaren fietsenmakers verhelpen elk probleem tegen realistische tarieven.

Fietsenwinkel voor nieuwe en tweedehands fietsen
Tevens beschikken wij over een fietsenwinkel  waar u nieuwe of tweedehands fietsen kunt kopen. Van kinderfietsen tot opoefietsen en van racefietsen tot mountainbikes. Neem gerust contact op of kom direct langs!

lokaal gevonden stap 3 - google plus bedrijvenpagina

Stap 3: Google Plus bedrijvenpagina

Tegenwoordig beschikt vrijwel iedereen over een Google Plus account. Je krijgt deze automatisch door je strot geduwd van Google bij een Gmail of Youtube account. Het idee is dat je vanuit deze ene account allerlei Google diensten kunt beheren zoals Google Drive, Agenda, Spreadsheets, Youtube en nog een hele rits.

Voordeel voor lokale bedrijven is dat je vanuit dit account vrij eenvoudig een Google Plus bedrijvenpagina kan opzetten, welke uitermate positief bijdraagt aan lokale vindbaarheid.

Ga naar https://business.google.com en klik op ‘uw bedrijf in Google’. Je kunt dan eerst aan de hand van je bedrijfsnaam en / of adres zoeken of jouw bedrijf al geregistreerd staat. Soms is dat zonder dat je het weet al het geval. Prima, dan kan je direct even verder scrollen in dit artikel over de opmaak van de pagina. Zo niet, vul jouw gegevens in en klik op doorgaan.

google mijn bedrijf pagina aanvraag

Om te verifiëren of jij echt de eigenaar van dit bedrijf bent en werkzaam bent op het aangegeven adres, stuur Google je een kaartje met een code naar dit adres toe.

verificatie google bedrijvenpagina

Dit duurt enkele dagen. Wanneer je de code hebt ontvangen, keer dan terug naar de pagina en vul deze in. Je kan nu de pagina beheren en opmaken! De pagina kan je opvrolijken met een omslagfoto en jouw bedrijfslogo. De belangrijke elementen voor vindbaarheid zijn de introductie en categorie. Kies een geschikte categorie die zo goed mogelijk aansluit op wat jouw bedrijf doet en schrijf een uitgebreide bedrijfsintroductie waar je ook weer de geselecteerde zoekwoorden in terug laten komen.

Lokaal gevonden stap 4 - opbouwen van autoriteit

Stap 4: Opbouwen van autoriteit

Aan de hand van de website optimalisatie en Google Plus bedrijvenpagina, weet Google nu waar jouw website over gaat en op welke zoekwoorden hij deze moet meenemen in de zoekresultaten. Feit is natuurlijk dat jouw website niet de enige is die wordt meegenomen op een bepaald zoekwoord.

Hoe bepaalt Google nou of hij concurrent X, Y, Z of juist jouw website bovenaan zet op dat zoekwoord? Daar zijn tig factoren voor die samen het geheimzinnige algoritme van Google bepalen, zoals gebruiksvriendelijkheid, snelheid van je site etc etc.

Maar wat de doorslag geeft is de mate waarin Google jouw website bestempeld als een autoriteit op dat zoekwoord.

Globaal gezien zijn er 3 belangrijke factoren die grote invloed hebben op de autoriteit van een website:

  • Social media
  • Bloggen
  • Linkbuilden

Al deze 3 factoren hebben invloed op vindbaarheid, maar de mate waarin het nodig is om ze alle 3 (intensief) in te zetten is afhankelijk van de concurrentie in jouw markt. Zijn jouw concurrenten op alle 3 de vlakken actiever dan jij, dan zullen ze waarschijnlijk ook beter ranken.

4.1 Social media

Hoe het precies wordt berekend weet niemand behalve Google zelf, maar duidelijk is dat tegenwoordig Social Media impact heeft op Google vindbaarheid. Heb jij veel likers en volgers, reageren mensen op jouw artikelen, posten ze links naar jouw website, delen ze jouw foto’s; dan zal dat positief werken op jouw Google posities.

Maak dus in ieder geval op elk bekend Social mediakanaal minimaal een bedrijvenpagina aan met een unieke introductietekst en een link naar jouw website. Beter is natuurlijk om vervolgens ook regelmatig wat interessants te posten en een fanbase op te bouwen.

4.2 Bloggen

Content = king. Met duidelijke en interessante content laat je blijken wie je bent, wat je doet en hoe goed je daarin bent. Interessante artikelen, waardevolle tips en nieuwtjes worden gewaardeerd door (potentiële) klanten en kunnen direct en indirect zorgen voor sales en meer betrokkenheid. Daarnaast draagt goede content sterk bij aan hogere posities in de zoekresultaten van Google.

Aan te raden is dus een blog bij te houden op jouw website, waarin je vanuit jouw expertise artikelen schrijft die interessant zijn voor jouw doelgroep. Door daarbij de mogelijkheid te bieden om een artikel direct te sharen via social media of om te reageren onder jouw artikel creëer je interactie.

Daarnaast biedt het direct input om op jouw eigen Social mediakanalen te plaatsen. Voorbeeld:

FietsHemErIn plaats een artikel op de blog; ” 5 tips om je racefiets te onderhouden. “

Op Social media kanalen plaats je een korte introductie naar dit artikel: ” Benieuwd hoe je je racefiets het beste kunt onderhouden? Lees het op onze website! “

blog sharen op social media

4.3 Linkbuilden

Nog steeds één van de belangrijkste factoren waarmee Google bepaalt of hij jouw website hoog in de resultaten terug laat komen, is het aantal (kwalitatieve) links dat verwijst vanaf andere websites naar jouw website.

Voorbeeld; in een artikel over fietsenmakers op www.anwb.nl staat een link naar de website van FietshemErIn. Die link is voor Google een sterke referentie dat FietsHemErIn een betrouwbare en relevante website is. Om te stijgen in de resultaten is het dus belangrijk om links op te bouwen vanaf andere websites, we noemen dit proces linkbuilding.

Linkbuilding is een vakgebied waarmee in de loop van de tijd veel gesjoemeld is. Links vanaf spammy websites kunnen door Google worden bestraft en dus schadelijk zijn voor de vindbaarheid. Als lokaal bedrijf zijn er echter genoeg betrouwbare websites waar jij direct kan zorgen voor een linkje naar jouw website.

Hieronder geef ik je 10 websites waar je gratis een account aan kunt maken met een bedrijfsprofiel, inclusief een link naar jouw website!

Zorg dat je op elk van deze sites een unieke beschrijving plaatst waar je af en toe ook de gewenste zoekwoorden in laat terugkomen:

www.hotfrog.nl
www.yelp.nl
www.locanto.nl
www.yalwa.nl
www.b9.nl
www.allebedrijvenin.nl
www.tupalo.nl
www.europages.nl
www.mercuriusgids.nl
www.wielevert.nl

Conclusie

Het is al met al een hele lap tekst geworden. Laat je je er niet door af schrikken! Ik heb het getracht in detail uit te leggen voor mensen zonder enige voorkennis. Volg de stappen op je gemak en sla de stukken over die voor jou niet relevant zijn. Heb je alle stappen gevolgd dan ben ik er van overtuigd dat je met jouw website zult gaan stijgen in de zoekresultaten.

Uiteraard ben ik heel benieuwd of alles duidelijk is en of je wat aan het artikel hebt gehad. Laat het weten in het reactieveld hieronder en deel het artikel via Social media. Wordt gewaardeerd!

Als lokaal bedrijf bovenaan in Google in 4 stappen
4.5 (90%) 14 votes
By |vrijdag, 30 oktober 2015|Geen categorie|

About the Author:

Paul Schout - Eigenaar
Rustagg. Paul houdt van reizen & zijn achtertuin, het Scheveningse strand. Maar alleen als het kan binnen de planning. Want Paul is naast een ervaren online marketeer dé projectmanager bij Tree. Grote lijnen uitzetten. Processen optimaliseren. Deadlines bewaken. Verbeteren. Dat is de aard van het beestje. Specialismen: SEO, SEA, Social Media

5 Reacties

  1. Teun 12 november 2015 at 11:42 - Reply

    Ook op http://www.nederlandinbedrijf.nl kunt u uw bedrijf gratis aanmelden.

  2. Lisa 12 november 2015 at 11:56 - Reply

    Super interessant artikel, ik ga de stappen volgen!

  3. Edwin 29 november 2015 at 11:57 - Reply

    Interessant stuk! Wij hebben ons zojuist aangemeld voor ‘Google mijn bedrijf’. We zijn nu aan het wachten op een brief om te verifiëren. De rest van de tips zullen we zeker toe gaan passen op onze nieuwe website!

  4. Julian 4 mei 2016 at 13:26 - Reply

    Echt een geweldig stuk!

  5. Pernate 9 juli 2018 at 20:36 - Reply

    Hi Paul, wat een goed en overzichtelijk stuk geschreven. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Begrijpelijk en direct uit te voeren voor local bedrijf.

    bedankt en heb het op onze pagina ook gedeeld.
    grt
    Percy

Reageer

Shares